טיפה אחרת

blog

למה זה חשוב להירגע

אחת הסיבות העיקריות לביקור אצל רופא היא סטרס. אפשר להגיד שזו המגיפה האמיתית של העידן בו אנחנו חיים. כשאנחנו במצב של סטרס, התפקוד של מערכות שונות בגוף  נפגע. כמובן, סטרס פוגע גם במערכות יחסים שלנו עם עצמנו ועם הסביבה.
מצב של סטרסט מתמשך גורם גם לכאבים ואף לדכאון.
אז מה זה בכלל סטרס ואיך כדאי להתמודד אתו, לפני שמתחילים לקחת כדורים.

מה זה בכלל סטרס?

מדובר במנגנון הישרדותי במוח, שמזהה סיטואציה מסויימת כאיום קיומי ומגייס לעזרתנו משאבים פיזיים, כדי לברוח,לתקוף או לקפוא …
בעבר, קראו למנגון הזה fight or flight ברח-התקף, אבל כיום, מכירים באפשרות נוספת – freez לקפוא במקום
כשהמנגנון ההישרדותי במוח שלנו מזהה מצב של סכנה, הוא מיד מעלה את המערכות בגוף שלנו להילוך גבוה.
יש האצה בדופק,,רמת האדרנלין עולה,הנשימה מואצת, הזעה מוגברת, יש עלייה בלחץ הדם ויובש בפה.
מצב זה, כשלעצמו, לא מסכן אותנו כלל. ברגע בו הסכנה עוברת, הגוף יודע לבד להחזיר את המערכות לנורמה ואין עם זה בעיה.
כשמדובר בלחץ, הכל שאלה של מינון ואיזון. הבעיות מתחילות כשלגוף אין מספיק זמן להחזיר את המערכות לקו הנורמה וכך נוצר מצב שבו אנחנו עובדים על טורים גבוהים לאורך זמן.

המערכות בגוף שנפגעות מסטרס מתמשך

מערכת העיכול – כשאנחנו בלחץ, יש נתק בין האכילה לצורך האמיתי של הגוף. זה גורם להקצנה. או שאוכלים יותר מדי, בדר"כ גם מזון לא בריא, או שאין תיאבון.
מערכת הנשימה – לחץ גורם לתחושה של מחנק. אין אוויר. במצב של לחץ הנשימה נהיית מוגברת. זה יכול להביא למצב של פאניקה.
מערכת החיסון – סטרס מחליש את מערכת החיסון. אנחנו נדבקים מכל אפצ'י ולוקח זמן ארוך יותר להחלים.
הלב וכלי הדם – מצב של לחץ מתמשך יכול לגרום להתקף לב או שבץ. יש אפשרות לדלקתיות ושינוי ברמת הכולסטרול.
מערכת השרירים והשלד – סטרס מתמשך יכול לגרום לכאבי ראש ומיגרנות. לכאב כרוני ותחושת עומס בכתפיים ובצוואר.
מה עוד נפגע? סטרס מתמשך פוגע בפוריות, מפר את הסדירות של המחזור, מחמיר כאבי בטן במזן המחזור ומקצין תופעות של גיל המעבר. 
לחץ מתמשך יכול לגרום לגירוד ובעיות עור שונות, לפיברומיאלגיה ולעוד מגוון של כאבים לא מוסברים.

נכנסת ללחץ? זה לא בהכרח מסוכן

הכל בסדר, אין אדם שחסין בפני לחץ. 
חשוב גם לאמר, שמצב של לחץ הוא לא בהכרח רע. לחץ יכול להיות גורם שדווקא מדרבן אותנו לעשייה ולהישגים. יש דבר כזה שנקרא לחץ בריא.
מכירים את האנשים האלה שמתפקדים הכי טוב דווקא תחת לחץ? תנו להם המון משימות והם יתקתקו עבודה בהנאה. תנו להם משימה אחת בודדת והם יהיו משועממים.
אני, למשל, אוהבת לחץ מהסוג הזה. לחץ שמדרבן אותי לתקתק, להתקדם. לחץ שמאתגר אותי להתגבר על פחד מסוים.
הגוף יודע מצויין לחזור לאיזון לבד. כל מה שצריך, זה לתת לעצמנו את הזמן והמרחב לצורך זה.

דרכים להתמודדות עם סטרס

אנשים בסטרס פחות דואגים לעצמם ומחפשים את הדרך הכי מהירה שתקל עליהם.
יש הרבה דרכים בריאות וטבעיות שיעזרו לך להפחית לחץ:

הגיע הזמן להתחיל לזוז – ריצה, הליכה, יוגה, שחיה, ריקוד וכולי…היא דרך מעולה לאוורר את הראש ולהכניס לגוף הורמונים מרגיעים

לשנות הרגלי תזונה – מזונות בריאים, שתיית מים ולא משקאות ממותקים, יכולים להוריד באופן משמעותי את רמות הלחץ. 
מעניין אותך לדעת איך שתיית מים יכולה לשפר ממש את ההרגשה שלך?

למצוא את הדרך שלך לרגיעה – יוגה, מדיטציה, מיינדפולנס, דמיון מודרך ועוד…כולן נועדו להחזיר את הגוף והנפש לאיזון הרמוני.
תרגול קבוע הוכח כבר כדרך להפחית את הלחץ וגם כאבים, אם יש.
על הקשר בין מדיטציה ומים

הכי חשוב, לא להישאר עם התחושות הלא נעימות האלו לבד. לדבר, לשתף, להיפגש עם חברים. למצוא את הדרך שמתאימה לך. אין מתכון קבוע, אין נוסחה אחת שמתאימה לכולם.

מומלצים עבורך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *